Een relatiegeschenk of promotiemateriaal geeft u aan (potentiële)klanten zodat zij een blijvende herinnering aan uw bedrijf hebben. Het wordt meestal erg gewaardeerd en het is toch net even iets anders dan een bedankmailtje. Materiaal voor promotie, meestal praktische gebruiksartikelen zoals een pen, USB-stick of aansteker, gebruikt u bijvoorbeeld voor campagnes en meestal staat uw eigen bedrijfsnaam hierop.
Een leuk geschenk geeft u mee om klantrelaties te versterken en tevens uw eigen merk sterker te maken. Hoe dan ook, een product in de vorm van een promotieartikel of een relatiegeschenk is altijd leuk om te geven maar ook om te krijgen!
Daarnaast is het toch gewoon leuk om iets weg te geven? Op die manier geeft u en de ander een goed gevoel. U zult zien dat u een enthousiaste reactie terugkrijgt. Relatiegeschenken hoeven zeker niet duur te zijn. Het is eigenlijk een marketinginstrument dat goedkoper kan zijn dan een advertentie. Die is immers meestal veel duurder en vluchtiger. En wie iets weggeeft, krijgt daar vaak ook weer wat voor terug. Zo werkt dat gewoon. En als u het niet doet, doen uw concurrenten het wel. Dan loopt u dus klanten en omzet mis. Laat uw relatiegeschenken bedrukken met uw logo of een mooie boodschap. Giveaways zijn en blijven mooie items om reclame mee te maken of uw merkbekendheid te versterken. Met een speciale boodschap versterkt u de kracht van het product. Mensen zijn er vaak trots op dat ze iets leuks ontvangen hebben.
Relatiegeschenken worden meestal gegeven bij resultaten, als onderdeel van een management of als bedankje.
Geschenken in de relationele sfeer, zorgen nu eenmaal voor een blijvende herinnering. U geeft namelijk fysiek iets weg. Dat is heel anders dan via een e-mailberichtje of bedankbriefje. De geschenken raken niet gauw in de vergetelheid. De meeste tastbare producten worden daarna nog veelvuldig gebruikt. Bijvoorbeeld een leuke drinkbeker of paraplu.
Door middel van het geven van leuke hebbedingen zonder dat u iets terug verwacht van deze persoon, zijn klanten toch eerder geneigd om uw producten of diensten te kopen. Vervolgens stimuleert dit de loyaliteit van uw klanten. Zet dus op het promotiemateriaal dat u weggeeft uw eigen bedrijfslogo. Dat is heel belangrijk. Daarnaast is het mogelijk om er een mooi logo of extra tekstje op te zetten wat mensen over het algemeen aanspreekt.
Promotiemateriaal zet u met name in bij campagnes, beurzen etc. Dit zijn meestal pennen, sleutelhangers, notitieblokjes en dergelijke met eigen logo van de winkel of het bedrijf. Op die manier maakt u reclame voor uw zaak. Hoe vaker een potentiële klant het door u gegeven materiaal gebruikt, hoe positiever hij/zij uw onderneming vindt. Mensen zijn nu eenmaal positiever over dingen waarmee zij bekend zijn. De klant herinnert zich uw winkel of bedrijf steeds weer en u zaak wordt beter beoordeeld.
De term giveaways is algemeen voor weggeefartikelen. U geeft iets weg aan uw potentiële klanten en er staat meestal een eigen bedrijfsnaam en/of logo op zodat de klant zich uw naam goed herinnert. Ze komen zeker weer bij u terug. Staat u op een beurs of voert u campagne, geef altijd een leuk item weg. Daar pakt u mensen mee in, het werkt altijd. Een relatiegeschenk is eigenlijk nog wat persoonlijker. U geeft als het ware een leuk cadeautje aan uw klant dat vaak een speciaal plekje krijgt. Is het een gebruiksvoorwerp? Dan zal dit als zodanig ook veel gebruikt worden. Zet uw onderneming zoveel mogelijk in de spotlights.