Een webshop! Iets voor u?

Iedereen kan voorbeelden noemen van grote bedrijven met een webshop. Vaak ook bedrijven die geen eigen filialen hebben maar enkel en alleen verkopen via het internet. Het lijkt zo vanzelfsprekend en voor de hand liggend. Maar is dat ook zo?

Je eigen webshop starten, wat heb je hierbij nodig?

Voor velen is het de manier om meer omzet te creëren: een eigen webwinkel beginnen. Als je als ondernemer al langer aan de weg timmert of als je net start met je bedrijf. Soms met het idee lekker vanuit thuis te werken, zelf de werktijden te bepalen, eigen baas zijn en ondertussen lekker verdienen. Een webshop starten is dan ook helemaal niet zo moeilijk. Maar wil je er een succes van maken dan zal je flink aan de bak moeten. Overweeg je om een webwinkel te beginnen? Lees dan hier wat er allemaal bij komt kijken, waar je aan moet denken en wie je kan helpen!


De voor- en nadelen van een webwinkel

Het hebben van een eigen webwinkel heeft natuurlijk voordelen. Naast dat het ontzettend leuk is zijn de kosten relatief laag. Zeker in vergelijking met een fysieke winkel. Je kunt de webshop (om te beginnen) vanuit huis runnen en hoeft dus bijvoorbeeld geen duur kantoor of opslagruimte te huren. Ook zijn er geen kosten voor een winkelpand. Als je vanuit thuis werkt ben je flexibel. Je deelt zelf je werkdag in en kunt er ook zijn voor de kinderen, als je die hebt. Je bent niet meer afhankelijk van een baas. Jij bepaalt het beleid van je bedrijf en je hebt aan niemand verantwoording af te dragen. Dat is natuurlijk ook meteen een nadeel, want daar moet je wel tegen kunnen. Ook de balans tussen werk en privé moet je goed in de gaten houden. Met een webwinkel is het werk nooit af, en als je thuis bent dan zie je het werk continue liggen. Zorg bij voorkeur voor een afsluitbare ruimte die je voor je bedrijf gebruikt zodat je na werktijd ook echt de deur achter je dicht kunt trekken. Onthoud dat jij zelf het belangrijkste onderdeel bent van je bedrijf. Als je niet goed voor jezelf zorgt is dat ook niet goed voor je bedrijf.

Een ander belangrijk onderdeel van ondernemen is dat je niet altijd zomaar een bedrijf vanuit thuis mag oprichten. In bepaalde gemeenten is het zelfs verboden. Dan mogen klanten bijvoorbeeld hun producten niet bij je thuis komen halen. Iets om zeker rekening mee te houden als je overweegt een webshop je starten. Vraag dit eens na bij jouw gemeente.


Webwinkel beginnen: bereid je goed voor!

Consumenten winkelen steeds meer online en elk jaar wordt er weer meer geld uitgegeven in online winkels. Met dat in je achterhoofd is het starten van een webwinkel een interessante optie. Echter, een lucratieve en onderscheidende webshop starten doe je niet zomaar even. Dat vergt best veel en wordt nogal eens onderschat. Voor je überhaupt van start gaat is het goed te weten dat er in Nederland ondertussen al meer dan zeventigduizend webshops zijn. Vraag je dus af of die van jouw toegevoegde waarde heeft en waarom.

Online winkel naast fysieke winkel

Een webwinkel is ook een mooie kans voor mensen die al een fysieke winkel hebben. Zo ga je mee in de online wereld en voorkom je dat je achterloopt op je concurrenten. Bovendien bied je consumenten nu veel meer mogelijkheden om bij jouw te kopen. Het werkgebied en de potentiële verkoopkansen worden in een keer veel groter. Een enorme vergroting van je doelgroep! Daarnaast oriënteren consumenten zich vaak online, maar willen ze liever offline kopen. En willen ze de mogelijkheid hebben om iets dat ze online gekocht hebben in de fysieke winkel te ruilen of retourneren. Als jij zowel een online als een fysieke winkel hebt dan kan dat. De webwinkel en de fysieke winkel kunnen elkaar enorm versterken.

Denk goed na over de doelgroep die je wil bedienen. Kijk of er al veel aanbod is voor die doelgroep. Probeer een doelgroep te vinden waar nog niet zo’n groot aanbod voor is. Dat kan namelijk hét gat in de markt zijn. Tenslotte, welke service wil je verlenen? Stuur je de producten op, welke verzendkosten bereken je dan en hoe ga je de producten inpakken? Kunnen mensen hun aankopen ook ergens ophalen? En hoe ga je om met retouren en eventuele klachten? Ook iets om heel goed over na te denken voor je écht van start gaat.

Bedenk vooraf goed waarmee jij je gaat onderscheiden en wat jouw doelgroep wordt. Dat is heel belangrijk, zeker als je straks via gerichte marketing je webwinkel gaat promoten.

Heb je een of meerdere bedrijfsnamen bedacht, check dan of deze nog beschikbaar zijn. Check zowel de bedrijfsnaam als de domeinnaam. En kies liever geen naam die veel lijkt op een al bestaande naam. Dit kan verwarring opleveren. Is je gewenste naam vrij, dan is het verstandig die meteen vast te leggen. Zowel bij de Kamer van Koophandel als de domeinnaam. Dat laatste kan bij verschillende aanbieders. Wie verstandig is, legt meer dan een domeinnaam vast. Rezomi in Heerlen en Kerkrade kan u hierbij helpen.


Wie helpt mij een webshop te bouwen?

Er komt veel op je af als je een webwinkel wil openen. Dat begint al met de vele mogelijkheden die er zijn om een webwinkel op te zetten. Welke software kies je? Heb je genoeg kennis om dat zelf te doen of ga je het uitbesteden? Is je webshop ook gebruiksvriendelijk? Is je webshop mobielvriendelijk? Je krijgt te maken met de vraag hoe je bezoekers in je webwinkel krijgt en hoe je van deze bezoekers klanten maakt. Eerlijk is eerlijk, dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan.

Rezomi in Parkstad Limburg helpt een handje (of twee)! Laat je webshop door ons maken.
Je hebt dus alles goed overwogen en wil starten met de webwinkel. Maar je hebt ook vragen. Hoe richt ik een winkelmandje in? Hoe zorg ik voor een goed en veilig betalingssysteem? Is de webshop overzichtelijk? En bereik ik mijn doelgroep?
Rezomi in Heerlen en Kerkrade zorgt niet alleen voor webdesign, maar ook voor het compleet maken van jouw salestools, een webshop! Wij bouwen een mobielvriendelijke webshop en denken met je na over de samenstelling van de webshop. Ga je met productfoto’s werken? Dan kan Rezomi hier ook in voorzien. En praten wij met je over jouw doelen en de marketingstrategie.

Maar ook als je webshop niet loopt! Want wat is vaak de oorzaak?

1. Je besteedt te weinig aandacht aan SEO
2. Je titels en meta descriptions prikkelen niet genoeg
3. Je promoot te weinig. We snappen dat het ideaal zou zijn als je webshop vanzelf bezoekers zou krijgen, door bijvoorbeeld een goede positie in Google of door mond-tot-mondreclame. Dat is op termijn zeker mogelijk, maar in de beginfase van je shop zul je deze zelf op verschillende manieren actief moeten promoten. Bijvoorbeeld door op diverse social media winacties te houden, te adverteren in Google Ads, door je webshop offline te promoten of met het regelmatig versturen van een nieuwsbrief.
4. Je blogt niet (of te weinig). Goede blogs worden vaak gedeeld op social media, wat weer extra verkeer oplevert van mensen die nog niet eerder van je webshop hebben gehoord.
5. Bezoekers komen niet terug. Een andere mogelijke verklaring voor minder verkeer naar je webshop kan zijn dat mensen na hun eerste bezoek niet meer terugkeren. Dat kan het gevolg zijn van allerlei uiteenlopende redenen. Het kan bijvoorbeeld komen doordat je jouw retourbeleid of verzendkosten niet duidelijk vermeld, je productfoto’s van lage kwaliteit zijn, de prijzen in je webshop te hoog zijn of zelfs doordat je verkeerde kleuren gebruikt. Kijk daarom kritisch naar je website, laat eventueel anderen ernaar kijken en vraag om feedback. Ook in Google Analytics kun je veel wijzer worden over wanneer en waarom bezoekers afhaken.

Kortom: Tijd voor Rezomi. Bel ons en wij helpen je op weg!

Geplaatst op:

2/14/2019