Webshop fotografie is tegenwoordig een van de belangrijkste, zo niet het belangrijkste, onderdeel voor veel bedrijven. Een goede productfoto kan het verschil maken tussen wel of niet verkopen. De foto moet de klant verleiden tot kopen. Je hebt immers vaak geen fysieke winkel. Toch is het maken van professionele productfoto's niet eenvoudig. Aan de hand van een aantal tips vertelt Rezomi in Heerlen en Kerkrade je hoe experts uitstekende webshop foto's realiseren. En wil je de fotografie uitbesteden, informeer dan gerust eens bij ons.
Maak webshop foto's zoveel als mogelijk in dezelfde opstelling (uniform)
Wanneer webshop foto's niet uniform gefotografeerd zijn, komt het voor (potentiële) klanten al snel rommelig en onoverzichtelijk over. Zo herinner je vast een moment dat je online een product wilde aanschaffen, maar besloot het niet of ergens anders te kopen door de (onduidelijke en onaantrekkelijke) afbeelding/presentatie van het item. Verschillende achtergronden, verkeerde lichtinstellingen of zelf onscherpe foto’s. Presenteer je bedrijf of webshop niet op deze manier! Het komt onbetrouwbaar en onprofessioneel over.

Webshop fotografie heeft twee richtingen. Dit heeft te maken met het einddoel van de foto. Soms wil je alleen het product presenteren. In dat geval blijft jouw productfoto beperkt tot alleen het artikel dat je aanbiedt. De juiste productfoto’s zullen ook bijdrage om je webshop te optimaliseren. En uiteraard zal je hierdoor beter vindbaar worden in Google.
Daarnaast kan je ook de functie van het product laten zien. Denk aan producten waarvan de werking niet direct duidelijk is, zoals bij specialistische bouwproducten. Door de functie van het product te fotograferen, wordt duidelijk wat je ermee kunt. Maar als je bijvoorbeeld actiecamera's verkoopt, is het ook slim om het product tijdens een gebruiksmoment te presenteren. Hiermee kan je potentiële klanten inspireren. Met de juiste productfoto’s zal de webshop mobielvriendelijk blijven voor alle bezoekers.
Ga voor een witte achtergrond
Webshop fotografie experts hebben een voorkeur voor een witte achtergrond. Op deze achtergrondkleur komen de meeste producten het beste over. Dit komt door het grote contrast met het product, waardoor het artikel alle aandacht opeist. Bovendien heeft wit een nette uitstraling wat goed past bij de veel trendy webshop designs. Let hierbij ook altijd op de juiste belichting. Probeer schaduwen op de witte achtergrond te voorkomen.
Een ander voordeel van een witte achtergrond is de flexibiliteit in de bewerkingsfase. Het is namelijk eenvoudig om de achtergrond aan te passen indien dit gewenst is. Tijdens het bewerken van de foto. Aan jouw huisstijl bijvoorbeeld. Of om de kleurcombinaties op de website te verbeteren.
Het kan ook voorkomen dat een witte achtergrond minder geschikt is. Wanneer je badkamermeubels verkoopt, geeft de achtergrond context. Het creëert sfeer en laat zien hoe een badkamermeubel past in een bepaalde ruimte. Daarnaast kan de achtergrond handig gebruikt worden wanneer je de grootte van een product zichtbaar wilt maken. Dit geeft de klant inzicht in hoe het product in het echt eruitziet. En geeft de verhoudingen (grootte) van het product ten opzichte van de ruimte beter weer.
Let op de belichting
Wij schreven het al eerder, let op de juiste belichting. Webshop fotografen zijn in staat om het product elegant over te laten komen. Dit doen ze door gebruik te maken van studiolampen die het artikel van twee kanten belichten. Het is belangrijk dat schaduw wordt voorkomen. Schaduw zorgt ervoor dat de details van het product minder zichtbaar zijn of zelfs delen wegvallen. En ze stralen niet meteen professionaliteit uit. Je wilt uiteindelijk al het ruis op de foto voorkomen.

Gebruik een statief
Voor webshop fotografie is het gebruik van een statief een absolute voorwaarde. Met een statief kan de continuïteit eenvoudig gewaarborgd blijven. Je wilt namelijk consequent dezelfde camerahoek gebruiken en het product in focus houden. Met een statief zorg je er dus voor dat iedere foto er hetzelfde uitziet en het product er scherp op staat. En het werkt veel sneller omdat je niet steeds de camerapositie hoeft te wijzigen.
Gestylde webshop fotografie
Bij deze vorm van webshop fotografie draait het geheel om de productbeleving. Het voelen
en tastbaar maken van het product bereik je door sfeerbeelden. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om hun producten op een unieke manier te presenteren. Door een combinatie van vrijstaand en sfeerbeeld ervaart de bezoeker ‘’de optimale beleving.’’ Met deze techniek kan je in één foto meerdere producten laten zien in verschillende kleuren of combinaties.
Webshop fotograaf inschakelen?
Twijfel je of je beter een webshop fotograaf kunt inschakelen? Wanneer er budget is voor een productfotograaf adviseert Rezomi in Parkstad die ook in te schakelen. Een expert kan het beste inschatten hoe jouw producten online gepresenteerd dienen te worden. Daarnaast is het maken van webshop foto’s tijdsintensief, zeker voor een beginner!
Nieuwsgierig of vragen? Bel of mail ons!
Geplaatst op:
20/8/2019