Een betere ranking? Al eens aan Interne Linkbuilding gedacht?

Interne linkbuilding is het aanbrengen van links waarop je door kunt klikken naar andere pagina’s, berichten of content binnen je website. In dit blogartikel leggen wij je uit hoe je dit kunt toepassen binnen je website voor betere resultaten in zoekmachines zoals Google

Als je succesvol wil zijn in SEO dan ken je het belang van linkbuilding. Vaak lijkt de interne linkstructuur op een bord spaghetti. Hierdoor kost het bezoekers ontzettend veel tijd om naar een specifieke pagina of blogpost te navigeren. Een goede interne linkbuilding is daarom niet alleen belangrijk voor zoekmachines, maar ook voor de bezoeker! Rezomi in de regio Parkstad weet precies hoe deze interne linkbuilding toe te passen op jouw website.
Deze interne links worden nog wel eens vergeten en dat is jammer. Want de juiste interne linkstructuur kan ten goede komen van jouw ranking in de zoekmachines. En je weet het: pagina’s met een goede interne linkbuilding helpt de bezoeker bij het navigeren, definieert de hiërarchie en verdeelt autoriteit binnen een website. En hier wordt onze aandacht gevraagd.  Dat is waar interne links invloed hebben op je rankings. Want pagina’s met meer autoriteit hebben een grotere kans om hoog te scoren.

Eerst nog even een stukje uitleg
Er zijn twee varianten in links: absolute en relatieve links. Een absolute link is de complete url inclusief protocol en domeinnaam. Terwijl een relatieve link alleen de interne waarde bevat. Een voorbeeld maakt het duidelijk.

Absoluut:

“https://www.rezomi.nl/blog/seo-of-sea”

Relatief:

“/blog/seo-of-sea/”

De absolute link geeft door zijn opbouw aan de browser en zoekmachine robots door dat deze verwijst naar een bepaald domein, dit kan een extern domein zijn. Eigenlijk is het zo ook bedoeld. Voor interne linkbuilding maken we het liefst gebruik van relatieve links. Hiermee tonen we aan dat de link binnen het domein blijft. Vanuit gemak zie ik vaak de absolute links opgenomen in sites omdat deze door een CMS (Content Management Systeem) als zodanig worden ingevuld.

Interne links vinden we terug in de navigatiestructuur van de website. In de header en footer en vaak ook in de zijbalk als die wordt gebruikt. De header is het bovenste gedeelte van je website en is zeer belangrijk voor zowel de gebruiksvriendelijkheid als het design van je website. De header is het tegenovergestelde van de Footer, die zich onderaan de website bevindt. Beiden zijn absoluut niet vergelijkbaar want in de Footer staat compleet andere informatie. Hier gaan wij het niet over hebben in dit blog artikel. Wij willen juist het belang van  interne linkbuilding onderstrepen vanuit de content van je pagina (of blogartikel) naar een ander intern element in je website.

Waarschijnlijk heeft je homepage de meeste backlinks en daarmee is het een krachtige, waardevolle pagina. Eentje met veel autoriteit. Die autoriteit geeft het vervolgens in delen weer door aan de pagina’s waar vanaf de homepage naar gelinkt wordt.

Ook deze pagina’s krijgen dus een deel van de autoriteit van jouw homepage, waarbij één link zo’n 100% zal ontvangen, twee links 50%, drie links 33% en vier… .
Die ontvangen autoriteit geven ze op hun beurt ook weer door aan de links op die specifieke pagina’s. En die weer aan hun links. Enzovoorts.

Je snapt dan ook dat hoe dieper je in je site komt, hoe minder linkwaarde de interne links hebben ten opzichte van de links van de homepage. Het is dan ook belangrijk dat je vanaf je homepage vaak linkt naar je belangrijkste pagina’s. Om die de meeste autoriteit mee te geven. Om die het best te laten ranken. Een pagina met weinig of geen interne links rankt dan ook niet of minder goed. Blijkbaar vind je het zelf al geen belangrijke pagina, dus waarom zou de zoekmachine (Google) er dan wel aandacht aan besteden?



Wat zijn nu belangrijke factoren bij het opzetten van interne links?
    -    Voorkom dat er te veel kliks nodig zijn naar je doelpagina.


Let ook bij interne linkbuilding op de diepte in je website structuur. Zorg ervoor dat iedere pagina of blogpost bereikt kan worden binnen 2 tot maximaal 3 kliks vanaf je homepage. Dat is nog niet zo makkelijk. Ook wij zien in de praktijk ook wel eens dat er meer kliks nodig zijn. Maar 2 of 3 kliks is eigenlijk het maximum.

  • Zorg dat al je belangrijke content is gelinkt

Voorkom zogenaamde zwevende pagina’s. Dit zijn pagina’s die geen enkele relatie hebben via een link naar een andere pagina. Zulke pagina’s worden bijvoorbeeld gebruikt voor advertentiecampagnes. De zoekmachine robots halen deze informatie tegenwoordig ook op, maar kunnen geen aansluiting vinden richting een andere pagina in je website. Dit kan een negatieve invloed hebben op de ranking van je website. Voorkom dit dus!

  • Gebruik een anchor text
    De anchor text is de klikbare tekst die de link vormt. Het ligt voor de hand om te denken dat je het best kunt linken met het zoekwoord waar je met de desbetreffende pagina op gevonden wilt worden. Dat kun je best één of twee keer doen, maar vaker zal al snel tegen je werken. Dat is namelijk niet natuurlijk en Google ziet al gauw dat je interne links over- geoptimaliseerd zijn. Dat je wel heel graag wil ranken met die pagina. Ten koste van de gebruikservaring. En dat werkt tegen je. Gebruik daarom verschillende soorten anchor text voor je interne links. Synoniemen, bijvoorbeeld. Of je zoekwoord in combinatie met andere, relevante woorden. Houd daarbij ook rekening met de tekst om je anchor text heen. Google is slim en snapt dat die tekst ook wat zegt over de context waarin de gelinkte pagina moet worden begrepen.
  • Gebruik geen No Follow links!
    Je kunt je links een “no-follow” tag meegeven, waardoor Google de link niet volgt en er geen linkwaarde verspilt wordt aan onbelangrijke pagina’s zodat de overige links relatief meer waarde krijgen. Althans, dat kon vroeger. Maar dat werkt niet meer. Het gaat zelfs tegen je werken. Want waarom zou je aan Google vertellen dat ze een bepaalde link niet moeten volgen? Daarmee geef je zelf al aan dat de content op die pagina ronduit slecht of, erger nog, niet relevant is. Gebruik geen no-follow tags!

Hebben wij je nieuwsgierig gemaakt en wil je dat jouw website succesvol is, een goede ranking heeft en als een autoriteit wordt gezien? Contact dan een keer met de adviseurs van Rezomi in Heerlen en Kerkrade! Wij bouwen graag met jou en jouw bedrijf aan een digitale toekomst

Geplaatst op:

20/8/2021

Gerelateerde artikelen

Bekijk hier nog meer relevante artikelen