Content is dé manier om mensen kennis met uw bedrijf of organisatie te laten maken. En kennismaken is zo belangrijk. Kennismaken is namelijk veelal de aanleiding tot het ontstaan van een (langdurige) relatie.

Wat is content marketing nog meer?

Door boeiende informatie aan te bieden voor uw doelgroep, die niet direct gekoppeld is aan de producten of diensten van uw bedrijf, biedt u meerwaarde en ontstaat er band met uw bedrijf of organisatie. In marketing zien we deze manier van content creatie steeds vaker terug. Bedrijven begeven zich op het kennis- en interessegebied van de doelgroep door middel van Content Marketing en ontwikkelen op die manier nieuwe kansen tot het aangaan van een gesprek of een relatie. Er worden informatieve pagina’s opgezet en veel bedrijven zijn massaal gaan bloggen. Vaak wordt ook gesproken van business bloggen. Het gaat daarbij om het vertellen van verhalen over uw bedrijf, uw organisatie, de producten, de diensten en wat er gebeurt in uw branche.

Door structurele en regelmatige verspreiding van content die zowel relevant en waardevol is voor uw doelgroep, bouwt uw bedrijf of organisatie aan reputatie en autoriteit. Om content te verspreiden worden verschillende marketingkanalen ingezet. Een blog is een van de belangrijke instrumenten voor content marketing.

Een lokale onderneming heeft gelukkig nog het voordeel dat hij of zij zichtbaar is in de gemeenschap. Maar zeker lang niet iedereen zal u kennen of al eens binnen zijn geweest voor een praatje. En hoe groter de gemeenschap, hoe lastiger dat is. U zult dan ook online aanwezig moeten zijn, want dát is waar uw klant zit. En de kansen zijn groter dan ooit. Google is namelijk al heel goed geworden in het herkennen van een lokale zoekopdracht. U hoeft nu niet meer “installateur in de buurt” te zoeken, of “stukadoor in Parkstad”. Google weet al dat je hoogstwaarschijnlijk een product of dienst zoekt die bij je in de buurt zit.

Staat uw bedrijf hier al bij?

Kijk eens naar ons blog over SEO. Hier vindt u de reden waarom een blog zijn meerwaarde zal bieden.
Bloggen is belangrijk, maar ook een investering in uw tijd. Veel ondernemers beginnen een blog, maar actualiseren na verloop van tijd dit blog niet. Volgens recent onderzoek verwaarloost de meerderheid van de ondernemers hun blog.

Voor drukke ondernemers weten we dat het neerkomt op investeren in:
- uw tijd
- en dus: uw geld
- en, misschien wel het belangrijkst: uw energie

Zeker voor eenmanszaken, ZZP-ers of andere kleine lokale ondernemingen (MKB) kan het beginnen met én het blijven bloggen een grote investering lijken waarvan de opbrengst onzeker of niet te meten is. Ook is niet elke ondernemer van nature een schrijver, en ziet u er tegenop steeds iets nieuws te schrijven. Bloggen is duidelijk belangrijk voor lokale bedrijven. Kleine bedrijven hebben meer kans op een groei aan leads. De meeste mensen vertrouwen blogcontent en hebben vaak al wel eens een aankoop gedaan gebaseerd op de aanbeveling in een blog. Een geweldige kans voor groei van uw omzet én om uw lokale merk en vertrouwen binnen de gemeenschap te versterken.
Met een blog kunt u uw boodschap overbrengen, en helemaal wanneer u hem zelf schrijft en ook nog eens (regelmatig) in uw eigen zaak staat. Zo leren mensen op deze manier de mens achter het bedrijf kennen. Een goede website met professionele foto’s van de ondernemer en zijn team dragen nog verder bij aan het vertrouwt maken van de bezoeker met uw onderneming of organisatie. Veel klanten moeten toch een “Look and Feel” gevoel krijgen als zij uw website bezoeken of uw blog lezen. Zo krijgt uw bedrijf een gezicht! En omdat u bent meestal de kracht van het bedrijf bent, vormt u dat gezicht. Of schuif eens een medewerker naar voren in een blog. Mensen maken verbindingen, ook in marketing!

Een blog is een prima middel om (potentiële) klanten in uw buurt te bereiken. Door u te laten zien op internet krijgen zij uw passie mee en gunnen zij u werk. Of kopen zij uw producten wanneer ze in uw (virtuele) winkel zijn. Hierbij kunt u ook Facebook, LinkedIn en andere netwerken inzetten. En daar een blog plaatsen. Veel mensen kijken eerst op Social Media op het moment dat zij zich nog oriënteren. In een blog kunt u laten zien dat u weet waarover u schrijft en weet wat u doet. Vertrouwen, passie. Daarnaast door bijvoorbeeld uw tekst aan te vullen met professionele productfotografie.

Maar er kleeft ook een risico aan een blog: blogs van slechte kwaliteit kunnen mensen ervan weerhouden om je content in de toekomst nog te lezen, óf naar je winkel te komen of je op te bellen voor een opdracht. Slecht geschreven of niet ter zake doende content kan meer schade aanrichten dan het niet hebben van een blog.

Voordat u besluit om uw blog te starten, moet u overwegen:
- Heb ik de tijd?
- Heb ik iets te zeggen?
- Weet ik wat mijn klanten nodig hebben?
- Hoe vinden mijn klanten mijn blog?
- Wat wil ik dat bloglezers doen na het lezen van mijn blog?

Moet ik vaak een nieuw blog schrijven?

Bloggen hoeft helemaal geen dagelijkse of wekelijkse bezigheid te zijn. Maar uiteraard is het regelmatig plaatsen van leuke content, die mensen aanspreekt en die mensen willen delen, een geweldige mogelijkheid voor groei van uw omzet.

Maak het ook niet meteen moeilijk. Start gewoon met de belangrijkste boodschap! Waar staat u voor als ondernemer, wat kunt u de bezoekers van uw blog bieden?

Het hoogste rendement haalt u uit Evergreen Content. Evergreen Content zijn blogs die u nog lang kunt inzetten in uw marketingstrategie en dus ook uw belangrijkste boodschap. Artikelen over uw belangrijkste producten of diensten, het creëren van vertrouwen en het laten zien van uw passie! Deze content kunt u vervolgens gebruiken in uw marketing om uw verhaal te vertellen. Lokale Facebook advertenties bijvoorbeeld, die leiden naar uw enthousiasmerende blogpost waar u uw deskundigheid laat zien. Als u alleen bent, of geen medewerkers hebt die aanleg voor het schrijven van een blog hebben, investeer dan één keer in een blogservice.
Het is niet genoeg om een blog te schrijven en dan te verwachten dat uw doelgroep dit ziet. U moet ze ernaartoe brengen.


Naast vindbaarheid in Google en betaalde advertenties kunt u ook een community opbouwen van volgers. Hier moet u echter wel regelmatig updates voor plaatsen om mensen een reden te geven om terug te blijven komen. En het moet een mobielvriendelijk blog zijn, ook te lezen op smartphone en tablet!

Regelmatig updaten leidt echter wel tot een andere uitdaging. Onvoldoende zorg en aandacht kan van invloed zijn op de kwaliteit van een blog, en dit kan mensen ervan weerhouden in de toekomst uw content te lezen of zelfs uw merk te vertrouwen. Regelmaat vereist routine. Het opbouwen van een contentkalender is een investering op voorhand, maar bespaart veel tijd en moeite bij het bedenken van nieuwe ideeën in de ontwikkelfase. Dit betekent ook dat je content kunt timen rond belangrijke sector- en lokale mijlpalen, en dat je een gelijkmatige verspreiding van de content kunt garanderen.


Informatie moet bovenal uniek zijn voor de branche van een bedrijf en nuttig zijn voor uw publiek.

Het nut van een blog kort samengevat: Eerst de band, dan de sale!

En het kan allemaal wanneer je goed geschreven blogcontent hebt voor je website!

Nog enkele tips voor een blog:

  • Goed zoekwoordenonderzoek en een behulpzaam artikel van 3000 woorden voor zichtbaarheid in Google (SEO). Rezomi in Heerlen en Kerkrade kan u hiermee helpen!
  • Een post over de werkwijze van uw diensten waarin u uw expertise laat zien en die u kunt gebruiken in uw marketingstrategie
  • Een post over de sfeer in uw onderneming en hoe u en/of uw team te werk gaat om een positief gevoel over te brengen
  • Een artikel over evenementen of bijeenkomsten waaraan u jaarlijks deelneemt en de leuke mensen die u hebt ontmoet om uw band in de gemeenschap te versterken. U kunt dit blog ook ondersteunen met mooie sfeerfoto’s van een evenement.
  • Niet elk blogartikel is een nieuwsbericht en niet elke post hoeft per se via Google gevonden te worden. Bedenk waar je post voor is en hoe je hem in gaat zetten. Zo kun je je tijd efficiënt toepassen als drukke ondernemer.

    Alleen bloggen over jezelf zonder iets toe te voegen aan de ervaring van de lezer is “not done”. Blogs moeten potentiële vragen beantwoorden en klanten helpen.

Facebook is wel een beetje verzadigd en door het nieuwe algoritme is het moeilijk je publiek te bereiken (tenzij je ook wilt adverteren, dan zijn de kansen om jouw verhaal naar voren te brengen echt super!), maar er zijn nog andere sociale netwerken. Zoek deze netwerken eens op.


Enkele voorbeelden van netwerken:


LinkedIn voor B2B: Veel klanten zitten daar en nog niet veel bedrijven gebruiken het om op te bloggen en content te delen. Kleinere blogposts met bijvoorbeeld images kunt u plaatsen in uw persoonlijke account en zo kunt u uw netwerk uitbreiden of kunt u het delen als bedrijfspagina
Instagram: Nog zeker een ondergewaardeerd platform voor bedrijven en al helemaal lokaal. Kijk of er lokale hashtags zijn en bouw zo aan uw publiek
Pinterest: Pinterest wordt veel gebruikt. Als uw producten hebt die visueel aantrekkelijk zijn is het een perfect medium, maar u kunt ook how to’s plaatsen van verschillende stappen van uw werkwijze en mensen naar uw eigen blog leiden
Youtube: Kijk ook eens wat voor video’s er naar voren komen wanneer u zoekt op uw onderwerp. Een informatieve video kun je tegenwoordig al heel makkelijk maken. Van je winkel bijvoorbeeld gewoon met je telefoon, of de klus die je mooi hebt opgeleverd.

Vragen? Bel met het team van Rezomi in Heerlen en Kerkrade. Wij helpen u graag op weg! Lees meer over Rezomi in ons interview op de website.

Geplaatst op:

10/31/2018

Gerelateerde artikelen

Bekijk hier nog meer relevante artikelen