Door deze enorme toename van mobiele apparaten zal ook het internetgebruik en zoekgedrag veranderen. Het ligt voor de hand dat mobiele zoekopdrachten vaker geografisch georiënteerd zullen zijn. Daarbij komt nog dat zoekopdrachten in de toekomst vaker zullen worden ingesproken via Voice Search.

Op een desktop computer wordt de zoekopdracht in Google Search ingetoetst. Bijvoorbeeld: ”bloemenwinkel Kerkrade”. Een mobiele gebruiker zal de zoekopdracht steeds vaker inspreken: ”Ik zoek een bloemenwinkel in Kerkrade”. Zoek je met Google Maps, dan is de opdracht “bloemenwinkel” al voldoende. De dichtstbijzijnde bloemenwinkels worden dan getoond. Rezomi in Heerlen en Kerkrade verwacht dat het mobiele verkeer naar Google Search snel het verkeer vanaf de desktop zal overtreffen. Dat is overigens ook de verwachting van Google. Het is dus niet vreemd dat Google intensief bezig is om zijn zoekmachine zo goed mogelijk aan te laten sluiten op dit mobiele zoekgedrag. Denk maar aan de Google Hummingbird update. SEO voor mobiel vergt een andere aanpak. Met de verschuiving van desktop zoeken naar mobiel zoeken zal je als beheerder van een website daar rekening mee moeten houden.

Daarom wordt Mobile SEO, oftewel: hoe je jouw website optimaliseert om ook hoog in Google te scoren op mobiele apparaten en in de Google search app steeds belangrijker. Rezomi adviseert ondernemers goed te kijken naar de functionaliteit van hun website als deze wordt geraadpleegd op een mobiel toestel (smartphone of tablet). Veel websites ontvangen momenteel al meer dan 60% van hun bezoekers (en zoekverkeer) via mobiele apparaten, meer dan de helft dus. Ook Google ziet dat mobiele zoekopdrachten explosief gestegen zijn in de afgelopen jaren. In 2015 werden er voor het eerst meer zoekopdrachten via mobiele telefoons geplaatst dan via desktops.

Mobilegeddon

Sinds april 2015 worden websites die niet ‘mobile friendly’ zijn door Google geweerd uit de mobiele zoekresultaten. Dit stond bekend als de ‘Mobilegeddon update’. Google heeft hiervoor ook een handige test online gezet om te meten hoe mobielvriendelijk jouw website is. Rezomi is in de regio Parkstad jouw partner bij uitstek en kan deze test voor je uitvoeren. Op termijn zullen (logischerwijs gedacht) websites die niet geschikt zijn voor mobiele apparaten volledig uit de zoekresultaten verdwijnen.

Mobiele responsive en adaptive websites

Om te zorgen dat je website mobiel-vriendelijk is kun je drie methoden toepassen. De meest voor de hand liggende aanpak is het bouwen van een mobile responsive website. Hierin wordt ‘live’ de website opgebouwd aan de hand van het schermformaat, ook als deze tijdens het bezoek wijzigt (bijvoorbeeld als je op een desktop het browservenster verkleint). Rezomi kan een mobile responsive website voor je bouwen. Of jouw bestaande website geschikt maken voor gebruik op mobiele apparaten. Mobile adaptive houdt in dat elementen op je website niet alleen geschaald (meerekken) worden maar daadwerkelijk aangepast weergegeven worden. Denk bijvoorbeeld aan uitklapmenu’s, het weglaten van elementen en/of een meer handzaam overzicht van je blogs.

Mobiele website

Je kunt ook een volledig aparte mobiele website (laten) bouwen die wordt geladen als de browser herkent dat je mobiel aan het surfen bent. Het nadeel hieraan is dat je in feite twee aparte websites beheert en je daarmee ook je off page waarde zoals backlinks en social media links technisch gezien goed moet doorverwijzen wil je deze niet per ongeluk ook splitsen.


Mobile first denken

Omdat het merendeel van je bezoekers via mobiele apparaten zal komen zul je sowieso ‘mobile first’ moeten gaan denken. Je website moet in de basis specifiek geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten. Vanuit de mobiele variant kun je dan opschalen naar een groter scherm.

Snelheid, snelheid, snelheid

Snelheid is essentieel voor je mobiele SEO strategie. Een trage website is de nummer één  frustratie van website bezoekers. Google deelt die mening en wil geen websites aanbieden in de zoekresultaten die frustratie opwekken bij de bezoeker. Je laadtijd zal vandaag de dag onder de 2 sec. moeten zijn wil je echt goed scoren. De grootste boosdoener voor trage websites is vaak de grootte van de plaatjes op je site. De adviseurs van Rezomi weten uit ervaring dat ondernemers hier geen rekening mee houden en soms letterlijk posters uploaden. Dat gaat natuurlijk nooit werken in deze tijd waarin we ons in een ‘mobiele revolutie’ begeven. Een overzichtelijke en compacte mobiele website is van groot belang voor de zoeker en de vindbaarheid van jouw website. Onze aandacht spanne is de afgelopen jaren ontzettend afgenomen. Op mobiele apparaten is ons concentratielevel veelal nog lager en daarom is de technische optimalisatie en snelheid van je website cruciaal geworden.

Rezomi geeft graag enkele tips mobiele SEO
- Pas je zoekwoorden aan op mobiel gebruik
- Configureer, of laat je site configureren voor mobiele gebruikers
- Zorg dat Google je mobiele site indexeert
- Meet het mobiele verkeer

Heb je toch nog vragen, of kun je onze hulp goed gebruiken, neem dan contact met ons op en wij zorgen ervoor dat je mobiel vindbaar bent en blijft!

Geplaatst op:

25/2/2021

Gerelateerde artikelen

Bekijk hier nog meer relevante artikelen