SEO staat zoals algemeen bekend voor Search Engine Optimization oftewel zoekmachineoptimalisatie. SEO maakt onderdeel uit van zoekmachine marketing. Anders gesteld: SEO optimalisatie is de som van activiteiten die bedoeld zijn om webpagina’s zo hoog mogelijk te laten scoren in de zoekresultaten van Google. Dit gebeurt op basis van trefwoorden, combinatie trefwoorden en zoektermen. Omdat een vermelding in de (organische) resultaten geen geld kost, zijn de behaalde zoekresultaten een meer dan uitstekend alternatief voor betaald adverteren op zoekmachines.

SEO optimalisatie


Het optimaliseren van de zoekmachines is dus een belangrijk onderdeel van marketing en dat al vanaf 1997 toen webmasters de voordelen van hoog scoren in de zoekmachines ontdekten. Zoekmachineoptimalisatie beslaat de gebieden: techniek, content, links en gebruikersinteractie. Hoe kwalitatief beter de inhoud en structuur van een website is, hoe beter ook de optimalisatie van een website. Zoekmachines zoeken immers naar websites met de beste inhoud naar aanleiding van zoekopdrachten van gebruikers. Er moet relevante informatie staan zodat het bruikbaar is voor de mensen die erheen zoeken. Zaken als keyword-dichtheid, title-tag en het goed benutten van headers spelen daarbij een belangrijke rol. Verder maakt u uiteraard altijd gebruik van een website die mobielvriendelijk is. Dit omdat meer en meer mensen websites met de telefoon bezoeken en steeds minder met behulp van laptop of desktop. Mobielvriendelijke website is dus van essentieel belang, websites kijken op je smartphone wordt usance binnen afzienbare tijd.

SEO betekent ook dat u zoveel mogelijk informatie verschaft over uw producten. Die specifieke informatie moet vervolgens goed geïndexeerd worden. Ook de opbouw van een website en het gebruik van een juiste titel is essentieel. Meta-description-tags (zichtbaar in de lijst van resultaten) worden gretig overgenomen door de bekende zoekmachines. Hoe beter u per pagina de omschrijving maakt, hoe eerder mensen geneigd zijn uw vermelding daadwerkelijk aan te klikken. Op die manier kan dus ook invloed uitgeoefend op de CTR, de click-through rate. Google onderscheidt ondertussen overigens white en black SEO. Black staat voor niet toegestane beïnvloeding van zoekmachineresultaten, white voor de wel geoorloofde manieren. Onder ‘wit’ vallen onderdelen als het in de URL en domeinnaam gebruiken van trefwoorden, het gebruiken van trefwoorden in heading-tags en trefwoorden benutten op de paginanaam van een URL. Verder staan op deze lijst onderdelen als het gebruik van een sitemap (niet teveel overigens), het gebruik van afbeeldingen in een blog en gebruikmaking van spreektaal in de diverse artikelen.

Strategie


Wie serieus werk maakt van de website, wie dus goed zicht- en vindbaar wil zijn voor de doelgroep, die onderkent het belang van SEO. Met dus goede content als basis. Die content zorgt bovendien voor positieve klantervaring. Overigens vergeten ondernemers nog wel eens dat juist door waardevolle content aan te bieden de beste denkbare zoekmachineoptimalisatie gedaan wordt. Ondernemers die dat willen, kunnen daarbij gebruik maken van een content strategie. Lees meer over Rezomi in ons interview op de website.



Geplaatst op:

9/28/2018

Gerelateerde artikelen

Bekijk hier nog meer relevante artikelen

De waardering van www.rezomi.nl/webshop bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 10.0/10 gebaseerd op 1 reviews.