Misschien vraagt u zich ook wel eens af: Wat is er allemaal nodig om een onderneming te starten.

Het begint vaak met een idee, of misschien zelfs een ideaal. Zie je mogelijkheden of kansen die anderen laten liggen? Maar waar begin je? En wie kan je daar mee helpen? Vragen die iedere ondernemer zich heeft afgevraagd toen hij of zij begon aan het avontuur van een eigen zaak. De jonge ondernemers van Rezomi in Heerlen en Kerkrade zijn in 2018 ook op deze manier begonnen aan de zoektocht naar ondernemen. Wat komt hierbij kijken?


Wij hebben een aantal zaken op een rij gezet. Maar kunnen je ook helpen je eigen onderneming te starten. Praktische zaken! Denk hierbij aan de inschrijving bij de Kamer van Koophandel, het opzetten van je eigen merk. Maar ook het ontwikkelen van een eigen huisstijl, logo en de website (webdesign)! Wij denken ook aan het ontwerpen van aansprekende visitekaartjes en flyers. En om het dan helemaal compleet te maken: een webshop! Rezomi heeft tal van promotiematerialen of relatiegeschenken om uw onderneming onder de aandacht te brengen. Uiteraard is het verstandig om deze te laten bedrukken met uw eigen logo of bedrijfsnaam


Terug naar de start- en ontwikkelfase

Het idee is er vaak. Je ziet er een toekomst in. Maar kloppen de toekomstdromen wel met de realiteit?

Je wilt een eigen bedrijf starten. Heb je nog geen idee wat voor een bedrijf, onderzoek dan eerst wat je echt aanspreekt. Wil je een winkel beginnen, of wil je de dienstverlening in? Allemaal zaken die je in de eerste fase, de onderzoeksfase, moet uitwerken. Is ondernemer zijn wel iets voor jou? Soms is dat minder aantrekkelijk dan het lijkt. Je werkt vaak 60 uur per week of meer. Je moet alles zelf regelen, je inkoop, de promotie, marketing, innovatie na een tijdje en niet te vergeten, de verkoop. Het is fijn als je dan in deze periode ook een klankbord hebt. Praat eens met ondernemers die al een bedrijf hebben. Rezomi in Parkstad Limburg kan je ook hiermee helpen.


Schrijf een ondernemingsplan. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden op internet. Maar banken en de Kamer van Koophandel kunnen je een duwtje in de rug geven. Op onze website kun je een gratis checklist downloaden. Handig om te bewaren of te printen.

Een eigen bedrijf beginnen vraagt veel tijd en vooral onderzoek. Kijk eens op welk gebied je de concurrenten kunt verslaan. En bepaal daarna hoe je de markt gaat bewerken met jouw product of dienst. Wat maakt jouw eigen bedrijf anders dan andere bedrijven? Waarin of op welke manier kun je je onderscheiden? Wat is jouw doelgroep en wat wil deze doelgroep van jouw bedrijf? Doe vooral ook branche- en marktonderzoek en bepaal jouw strategie voor de komende jaren.


Om een bedrijf van de grond te krijgen is vaak geld nodig. Stel een financieel plan op en breng in kaart hoeveel je nodig hebt. En wie je dit geld gaat lenen! Je krijgt dan ook snel inzicht in de kansen, maar ook de bedreigingen van een eigen bedrijf. Zo kun je vooraf inschatten of het starten van een eigen onderneming wel een goed plan is. Is er een winstpotentieel? Banken zullen je dat ook gaan vragen. Dus bereid gesprekken met financiële instellingen goed voor en schrijf een ondernemingsplan.

Als je al zover bent sta je voor de volgende uitdaging: Voor de KVK-inschrijving heb je een bedrijfsnaam nodig. Een treffende bedrijfsnaam is herkenbaar, blijft hangen én maakt duidelijk wat je te bieden hebt. Kijk wel eerst of de door jouw bedachte bedrijfsnaam nog niet bestaat. Rezomi in Heerlen en Kerkrade is creatief in het bedenken van bedrijfsnamen!

Heb je ook al eens nagedacht over de rechtsvorm van jouw bedrijf? Bij het bedrijf hoort ook een juridische vorm. Start je een eenmanszaak, of een Vennootschap onder Firma (VoF). In de dienstverlening zie je ook vaak een maatschap (met name in de gezondheidssector). De rechtsvorm is wel belangrijk. Want hoe zit het met jouw aansprakelijkheid? Welke belastingen moet je betalen? Zijn er fiscale voordelen? Heb ik een accountant nodig? Download onze checklist onder aan de pagina om alle vragen die nodig zijn om een onderneming te starten af te vinken. 

Een administratie opzetten en bijhouden. Als ondernemer zijn vast leukere dingen te bedenken. Maar als ondernemer ben je het wettelijk verplicht. Zorg dus dat de administratie voldoet aan de wettelijke eisen. Zo moet je duidelijk laten zien hoeveel belasting je moet betalen of hoeveel BTW je terugkrijgt. Heb je de hulp van een administratiekantoor of een accountant nodig. Ook hier zitten prijskaartjes aan. 

Een onderneming starten betekent ook risico's nemen. Het maken van een SWOT-analyse kan je hierbij helpen. Breng mogelijke ondernemingsrisico’s in kaart, beperk ze zoveel mogelijk of dek ze zo goed mogelijk af. Bijvoorbeeld met een aansprakelijkheidsverzekering. Maar ook met een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Want je moet er niet aan denken dat je bijvoorbeeld door een ongeval niet meer je werk kunt doen, je bedrijf niet meer kunt leiden. Weg is je inkomen. Het volgende aandachtspunt is misschien nog ver weg, maar vergeet ook niet jouw pensioen te regelen. En met goede algemene voorwaarden maak je direct duidelijk welke rechten en plichten jij of jouw klanten over en weer hebben. Je gaat tenslotte bindende overeenkomsten aan. Denk ook hier goed over na en informeer bij accountant of branchegenoten.

Er bestaan geen speciale diploma’s voor ondernemers. Wel moet je rekening houden met het volgen van specifieke cursussen of opleidingen voor het vak dat je uitoefent. Een open deur misschien, maar aan het geven van adviezen, op bijvoorbeeld financieel gebied, zitten regels en heb je te maken met vergunningen en/of deskundigheidseisen. Soms moet je als ondernemer ook aan bepaalde beroeps eisen voldoen. Je kunt ook te maken krijgen met eisen aan de bedrijfsruimte. Bijvoorbeeld als je vanuit thuis je bedrijf runt. Mag dat wel volgens het gemeentelijk bestemmingsplan? Kunt je je vrij vestigen? Is er sprake van een apart bedrijfspand, is dat dan brandveilig en voldoet je aan de milieueisen? De gemeente kan je helpen met het uitzoeken van de wetten en de regels.

En dan ben je er helemaal klaar voor: de officiële start van jouw bedrijf! Je eerste uitstapje is een bezoek aan de Kamer van Koophandel. Je schrijft je in! Met de inschrijving regel je meteen de aanmelding bij de Belastingdienst en het btw-nummer.

En nu aan het werk! Hoe kom ik aan klanten? Veel ondernemers maken gebruik van een netwerk. Een netwerk is nu eenmaal heel belangrijk. Persoonlijke contacten zijn van groot belang, het kan je onderneming een flinke duw in de rug geven. Kijk dus eens waar je kunt aansluiten. Bijvoorbeeld bij een ondernemersontbijt dat vaker wordt georganiseerd door de lokale ondernemersverenigingen. Of een masterclass Ondernemen bij een van de banken. Bekijk eens welke evenementen en bijeenkomsten er in jouw regio zijn en bezoek deze netwerkbijeenkomsten. Vergeet niet dat een zakelijke e-mail van belang is om een netwerk op te bouwen en professioneel over te komen. Onderzoek de mogelijkheden de omzet te verhogen maar ben je altijd bewust van de bedreigingen in de markt. Fraude en misleiding zijn nu eenmaal aan de orde van de dag. 

En last but not least:

Zorg dat je vindbaar bent op internet (seo)!  Bedien de klanten ook goed online met een mobielvriendelijke website. Uitstraling en herkenning van uw bedrijf op internet is van groot belang. Schakel dus een creatief ontwerper in die een, voor de ondernemer herkenbare, en voor de klant aansprekende huisstijl ontwerpt.
Rezomi in Parkstad Limburg zorgt ervoor dat jouw bedrijf ook goed vindbaar is op Google. Zo blijf je onder de aandacht van jouw doelgroep. Wij kunnen ook ondersteunen met promotiemateriaal (ontwerp en drukwerk) en relatiegeschenken!

Hebben wij jouw interesse gewekt, download dan de gratis checklist en neem gerust eens contact met ons op of lees ons interview. Wij zijn tenslotte ook begonnen met een idee!

Bekijk de checklist online! Of download hem hier

Checklist startende ondernemer


1. Kiezen van de juiste rechtsvorm

Wordt jouw bedrijf een eenmanszaak, besloten vennootschap of is het toch meer een VOF? In Nederland kiezen startende ondernemers zelf de rechtsvorm van hun bedrijf. Deze beslissing heeft gevolgen voor bepaalde belastingverplichtingen en de aansprakelijkheid, dus lees je goed in voor je een keuze maakt. Uiteraard kun je voor advies altijd terecht bij bijvoorbeeld de Kamer van Koophandel (KvK).

2. Naam bedenken voor jouw bedrijf

Sommige ondernemers weten direct hoe ze hun onderneming noemen, anderen vinden het knap lastig om een goede bedrijfsnaam, ook wel handelsnaam genaamd, te bedenken. In principe is iedere ondernemer vrij om helemaal zelf een leuke naam te kiezen, maar u moet er natuurlijk wel voor zorgen dat uw handelsnaam niet teveel lijkt op bestaande bedrijfsnamen en merken. Klik hier om te lezen hoe u dat doet. Daarnaast is het raadzaam om een naam die kiezen die bij uw bedrijf en beroep past. Voor een fris en jong communicatiebureau is een creatievere insteek relevanter dan voor een notaris. Op internet kun je diverse hulpmiddelen vinden voor het bedenken van een pakkende bedrijfsnaam (bijvoorbeeld www.ikgastarten.nl).

3. Inschrijven bij de KvK

Ongeacht de sector waarin je straks aan het werk gaat, moet je jouw onderneming altijd inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK) wanneer je een bedrijf start. Een aparte inschrijving bij de Belastingdienst is niet nodig, omdat de KvK deze gegevens na jouw inschrijving direct doorgeeft aan de fiscus.

4. Voldoen aan de beroepseisen

Hoewel je tegenwoordig niet meer in het bezit hoeft te zijn van een specifiek diploma om zelf een bedrijf te kunnen starten, kan het zijn dat je over bepaalde kwalificaties moet beschikken om jouw beroep te mogen uitoefenen. Denk bijvoorbeeld aan een apotheker, verloskundige of persoonsbeveiliger. Vraag dit dus goed na bij de Kamer van Koophandel of bij een beroepsgroep. 

5. Inschrijven bij bedrijf/productschap

Ga je een onderneming opzetten in een branche met een bedrijf- of productschap? Dan moet je hier als zelfstandig ondernemer lid van worden. Dat houdt dus ook in dat je hiervoor contributie betaalt en zich aan de regels van de organisatie moet houden. Op hun beurt behartigen product- of bedrijfschappen de collectieve belangen van bedrijven in deze branche. Apart inschrijven is niet nodig, want dit wordt na uw inschrijving in het Handelsregister automatisch geregeld. Met de Branchewijzer van Ondernemersplein kun je uitzoeken of dit straks ook voor jou geldt.

6. Checken van het bestemmingsplan

Het vinden van een goede bedrijfslocatie kan moeilijker zijn dan je misschien in eerste instantie zou denken, omdat jouw vestiging straks wel overeen moet komen met het bestemmingsplan van jouw gemeente. Ga dus op tijd na hoe dit in uw woonplaats zit. Blijkt er in jouw omgeving geen ruimte te zijn voor een nieuw bedrijf in jouw sector? Dan kun je een verzoek indienen bij de gemeente voor het wijzigen van het plan. Je kunt daarnaast vragen om een omgevingsvergunning voor het handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening.

7. Aanmelden van een bedrijf aan huis

Sommige startende ondernemers, met name ZZP'ers, werken in eerste instantie vanaf huis. Maar ook aan het opzetten van een bedrijf aan huis zijn bepaalde regels verbonden. In veel gevallen moet je dit melden bij jouw gemeente en bijvoorbeeld een speciale onttrekkingsvergunning aanvragen. Ook hiervoor is een checklist beschikbaar op internet.

8. Aanvragen van omgevingsvergunning

Als ondernemer krijg je vrijwel altijd te maken met milieuvoorschriften op het gebied van geluid, energie, afvalstoffen etc. Het is afhankelijk van de activiteiten van jouw bedrijf in welk type de onderneming zal worden ingedeeld. In de meeste gevallen volstaat echter een melding van jouw bedrijf bij de gemeente.

9. (Ver)bouwen: aanvragen omgevingsvergunning

Stel: je hebt na lang zoeken op een perfecte locatie een mooi pand gevonden. Maar er moet echter wel nog het nodige aan gebeuren. Indien je wil (ver)bouwen of renoveren, moet je waarschijnlijk eerst bij de gemeente een omgevingsvergunning voor bouwen aanvragen. Meer informatie hierover vind je op Antwoordvoorbedrijven.nl.

10. Gebruiksmeldingen en omgevingsvergunningen (brandveilig gebruik)

Voor het brandveilig gebruik maken van jouw bedrijfspand moet je in veel gevallen een gebruiksmelding bij jouw gemeente doen. Afhankelijk van de sector en bedrijfsactiviteiten kan het zijn dat je ook een omgevingsvergunning voor brandveilig gebruiken moet aanvragen.

11. Schrijven van een ondernemingsplan

Voor wie goed voorbereid van start wil gaan met zijn bedrijf, is het schrijven van een goed businessplan een essentieel onderdeel van dit proces. Een ondernemingsplan geeft inzicht in de haalbaarheid van het idee en het bedrijfsperspectief op de lange termijn. Voor banken of particuliere investeerders is dit vaak een doorslaggevende factor bij het verstrekken van financieringen. Er zijn voldoende voorbeelden te vinden op internet. Kijk eens welk plan jou het beste aanspreekt. En geef er een persoonlijk tintje aan. 

12. Aanvragen VAR

Onmisbaar voor zelfstandige ondernemers zonder personeel: de VAR-verklaring. Deze verklaring vraag je aan bij de Belastingdienst en zorgt ervoor dat er te allen tijde duidelijkheid bestaat over de relatie tot jouw opdrachtgevers. Wanneer je een VAR overhandigt, hoeven zij geen premies en loonheffingen voor je af te dragen. Dit is met name van belang bij de ZZP-er. Voor meer informatie over de VAR-verklaring, raadpleeg het internet. 

13. Regelen van verzekeringen

Net als iedereen in Nederland is een ziektekostenverzekering voor ondernemers verplichte kost. Daarnaast is het mogelijk je op vrijwillige basis extra te laten verzekeren tegen bijvoorbeeld ziekte, aansprakelijkheid of arbeidsongeschiktheid. Het is raadzaam om ook dit soort zaken goed te regelen, zodat je niet snel voor verrassingen komt te staan. Wil je meer weten over het belang van bepaalde verzekeringen? Kijk dan op internet bij verzekeraars of banken. Of vraag het jouw adviseur bij de bank. 

14. Verzorgen van de administratie

Vaak niet het meest populaire klusje van zelfstandige professionals, maar het onderhouden van de administratie is een essentieel onderdeel van het goed runnen van een bedrijf. Er bestaan de nodige online tools die je bij jouw administratieve taken kunnen helpen.

15. Een eigen huisstijl

Bij een eigen bedrijf hoort ook een eigen “smoel”. Heb je zelf al een idee over een logo of de uitstraling van een website? Wil je een webshop gaan runnen? Wie gaat jouw hosting verzorgen? En het beheer van jouw website? Denk dan aan Rezomi in Heerlen en Kerkrade. Want wij weten precies wat jij nodig hebt!

16. Breng je onderneming onder de aandacht

Er zijn tal van mogelijkheden om je nieuwe onderneming onder de aandacht te brengen. Voor een startende ondernemer is het noodzakelijk om naamsbekendheid te creëren. Dit kan je realiseren met promotiematerialen en giveaways. Laat ze bedrukken met je eigen logo en deel ze uit. Een visitekaartje en eigen bedrukte pennen mogen natuurlijk ook nooit ontbreken. Zorg dat je online goed vindbaar bent, dit is immers je online visitekaartje. www.rezomi.nl/webshop.

Geplaatst op:

10/1/2019

Gerelateerde artikelen

Bekijk hier nog meer relevante artikelen