Elke ondernemer wil dat toch, de websitebezoeker verbazen met unieke content! Maar hoe doe je dat dan? Wat is de betekenis van SEO? En wat heeft SEO weer te maken met jouw vindbaarheid in Google?

De term SEO staat voor 'Search Engine Optimization', in gewoon Nederlands 'zoekmachine optimalisatie'. SEO is een verzameling van technieken. Deze technieken zijn gericht op het optimaliseren en verbeteren van je website of webshop voor de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google en Bing.



Content optimalisatie is een onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Het houdt in dat de teksten op jouw website worden geoptimaliseerd. Grote bedrijven hebben hebben contentmanagers of specialisten in dienst. Vindbaarheid en keywords zijn voor deze bedrijven nu eenmaal van levensbelang. Zij zorgen ervoor dat de inhoud van deze website(s) online komt te staan en van goede kwaliteit is. De Content Manager schrijft soms zelf teksten, maar redigeert vooral teksten van anderen, zodat alles dat op de website hoort te staan er foutloos staat en goed uitziet.

Omdat het Internet constant verandert moet ook de Content Manager steeds de inhoud en werking van de website updaten. Hij zal dan ook enig inzicht in technologische ontwikkelingen hebben. De website is tegenwoordig het visitekaartje van een bedrijf. Het bedrijf moet met zijn tijd meegaan en zich inleven in bezoekers om een idee te krijgen van hoe potentiële klanten de website zien en hoe deze (commercieel gezien) zo optimaal mogelijk vormgegeven en ingevuld kan worden. Een Content Manager zal websites regelmatig moeten actualiseren en webshop onderhoud moeten doen om met de mode en bezoeker mee te veranderen.

Waarom is content belangrijk?

Goede content bevat de juiste woorden op de juiste manier.

Deze woorden zijn belangrijk voor 2 redenen:

1) De bezoeker

De bezoeker is op zoek naar iets. Iets specifieks. Om ervoor te zorgen dat de bezoeker daadwerkelijk de pagina leest en mogelijk zelfs wat koopt of contact opneemt is het van groot belang om aan te sluiten bij die bezoeker. Dus als hij gezocht heeft op “wat is content optimalisatie” moet je als website die informatie daadwerkelijk bieden. Het liefst in een kopje zodat de bezoeker gelijk kan zien dat de pagina daadwerkelijk gaat over hetgeen wat hij zoekt. Dit effect mag niet onderschat worden. Uit ervaringen in Google Adwords blijkt dat het het woord niet 1 op 1 terugkomt in een advertentie dat de bezoeker zeer snel op een ander resultaat klikt. Op een content pagina is dit niet anders.

2) Google

Google heeft moeite om te analyseren waar een tekst over gaat. De enige manier die Google heeft is afgaan op wat er geschreven wordt. De mens is in staat om heel veel verbanden te leggen en daaruit heel veel op te maken. Google is daar niet toe in staat. Maar er zit natuurlijk wel een bepaald algoritme achter de zoekmachine. En die maakt Google niet bekend. Daarom is het vaak nodig om content te optimaliseren voor Google. Dit betekent meestal dat specifieke woorden ofwel Keywords moeten worden toegevoegd aan de pagina. Dit noemen we SEO content optimalisatie. Samen met nog een groot aantal andere factoren leidt deze SEO content optimalisatie tot hogere posities op relevante keywords. De meeste bedrijven hebben geen SEO content marketing bureau nodig, een SEO copywriter met oog voor conversie is genoeg. Hierbij is het ook belangrijk de focus te hebben op goede mobiele content. Want natuurlijk moet de website en de inhoud van de site mobielvriendelijk zijn. 



Jouw bedrijf heeft geen contentmanager/specialist in dienst en geen marketingbureau in de arm genomen. Dan kan Rezomi in Heerlen en Kerkrade je helpen met het vindbaar worden in Google. Wij hebben veel ervaring met het opzetten van een goede content. Aan de hand van een stappenplan nemen wij jou mee in het optimaliseren van de content.

Een tipje van de sluier:

Voordat we kunnen gaan optimaliseren is het zaak om te weten over welke content je beschikt, en hoe deze content er bij staat.

Stap 1: Inventariseren

Samen kijken wij naar:
- Wat je wilt bereiken
- Wie de doelgroep is
- Welke zoekwoorden het beste aansluiten bij jouw website. En de mate waarin deze gebruiksvriendelijk is!

Stap 2: Content Optimalisatie

Uit de vorige stap is gebleken welke pagina’s met name geoptimaliseerd kunnen worden vanuit zoekmachine-, social media- en gebruikersperspectief. Aan de slag! Je wil meer organisch verkeer. Haal meer organisch verkeer uit reeds bestaande content: verwerk de juiste zoekwoorden en verbeter het doorklikpercentage. Daarna ga je de juiste zoekwoorden verwerken in de juiste pagina’s. Soms betekent content optimalisatie ook juist het weghalen van delen content, zodat er meer focus ontstaat en een pagina leesbaarder wordt. Kom zo snel mogelijk tot de essentie. Als dat betekent dat je moet snoeien, doe dat dan gerust. Wij vertellen je niets nieuws als je niet de juiste zoekwoorden verwerkt in de juiste pagina’s. Want dan zullen deze pagina’s ook niet te vinden zijn voor deze zoekwoorden. Maar waar verwerk je de zoekwoorden dan om jouw pagina’s beter vindbaar te maken? Daarmee kan Rezomi je in de regio Parkstad helpen! Wij kijken naar de juiste titel en het verwerken van zoekwoorden in de Meta Discription (de META-description is de omschrijving van de inhoud van de pagina).

Het kan gebeuren dat jouw pagina’s goed scoren in de organische zoekresultaten, maar een laag doorklikpercentage hebben. Dan heb je zo je best gedaan om hoog te scoren, maar profiteer je er vervolgens niet van. Ook zijn veel SEO specialisten ervan overtuigd dat het doorklikpercentage een rol speelt in het Google algoritme. De specialisten van Rezomi kunnen u helpen uw “doorklikpercentage” te verbeteren.

Stap 3: Social Media

Weet jij eigenlijk hoe jouw pagina’s eruit zien wanneer ze op social media gedeeld worden? Daar valt vaak het nodige aan te verbeteren. Veel website eigenaren realiseren zich niet dat zij in grote mate kunnen bepalen hoe zij voor de dag komen op social media platformen zoals Facebook, Twitter en LinkedIn.

Conclusie

Het is eeuwig zonde als jouw content niet optimaal rendeert. Dat betekent geen conversie, en geen Return On Investment. Naast zonde is het ook onnodig, vaak kun je door content optimalisatie met een aantal kleine aanpassingen al veel bereiken. Optimaliseer je content, analyseer het resultaat en blijf dit doen.

En onthoud: je content is nooit af.


Kunnen wij je verder helpen met ondernemen? De contentspecialisten van Rezomi in Heerlen en Kerkrade bieden je vernieuwing en optimalisatie. En zorgen ervoor dat jouw website ook mobiel zeer gebruiksvriendelijk is.  

Geplaatst op:

11/19/2019

Gerelateerde artikelen

Bekijk hier nog meer relevante artikelen