Webshop optimalisatie speelt een steeds grotere rol in het bereiken van een grotere doelgroep. Naast de noodzaak dat mensen je website makkelijk moeten kunnen vinden, wil je ook graag dat mensen gewenste acties uitvoeren op je website. Daarbij gaat het er om dat bezoekers vinden waar ze naar op zoek zijn. Een websitebezoek alleen is vaak niet voldoende. Hoe krijg je bezoekers nu daar waar je ze wilt hebben? Rezomi in Heerlen en Kerkrade helpt je daarbij. Natuurlijk begint het vaak met een mooi webdesign. Maar de functionaliteit van de webshop is zeker zo belangrijk. En die functionaliteit moet je up to date houden. In dit blog gaan wij hier graag iets dieper op in. Wat doet optimalisatie met jouw webshop.

Zoekwoordenonderzoek

Bij website optimalisatie denken veel mensen direct aan zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd. De term SEO staat voor 'Search Engine Optimization'. In gewoon Nederlands 'zoekmachine optimalisatie'. SEO is een verzameling van technieken. Deze technieken zijn gericht op het optimaliseren en verbeteren van je website of webshop voor de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google en Bing. Dat is ook voor een deel waar. Meer bezoekers, en vooral bezoekers uit jouw doelgroep, zorgen ervoor dat er meer kans is op leadgeneratie, verkoop, etc. Tegelijkertijd bestaan er ook veel wilde verhalen over zoekmachine optimalisatie. Aanbieders die je nummer 1 posities garanderen in Google moet je niet meteen vertrouwen. De formule hoe Google posities bepaalt kunnen we alleen maar benaderen. De exacte werking zal Google nooit prijsgeven. Daarbij komt kijken dat Google deze formule voortdurend aanpast en verbetert om de zoekmachine resultaten relevanter te maken. Daarom moet een specialist regelmatig de webshop optimaliseren. Je blijft dan vindbaar op Google. Maar voor alle duidelijkheid: Google is er natuurlijk ook altijd op gericht om zelf zoveel mogelijk voordeel te kunnen realiseren met hun eigen advertentiesysteem (Google AdWords).

Zoekmachine optimalisatie is een structureel proces: je bent voortdurend bezig om verbeteringen door te voeren. Een goed uitgangspunt is een zoekwoordenonderzoek. Met een dergelijk onderzoek bepaal je welke zoekwoorden belangrijk en relevant zijn en tegelijkertijd voldoende zoekvolume hebben. Vervolgens ga je met deze zoekwoorden aan de slag. Dit moet zowel on-page (tekstelementen op je site) als ook off-page (relevante verwijzingen van andere sites) gebeuren. Rezomi in Parkstad Limburg kan deze optimalisatie voor je uitvoeren.

Goede landingspagina’s

Bij webshop optimalisatie is het allereerst belangrijk dat uw website designer goede landingspagina’s voor jou creëert. Een landingspagina is de pagina waar een bezoeker terecht komt wanneer hij op een uiting of banner geklikt heeft. Dit kan bijvoorbeeld een link zijn naar een artikel op je website die een bezoeker vond in de organische zoekresultaten van Google.

Het is van groot belang dat een bezoeker op de landingspagina vindt waar hij in eerste instantie naar op zoek was. Zo niet, dan zal hij de pagina direct weer verlaten. En dat wil je natuurlijk niet. Je wilt juist dat de bezoeker de pagina leest, verder klikt en/of iets koopt. Of downloadt. Of invult. Rezomi zorgt ervoor dat de landingspagina aan de eisen voldoen en heeft aandacht voor:


- het herhalen van uw speerpunten
- één duidelijke boodschap
- zal teveel afleidende visuals vermijden
- zorgt voor een korte, duidelijke landingspagina
- zorgt voor een snelle laadtijd van de pagina
- mobielvriendelijke website
- zorgt ervoor dat de vervolg knoppen goed opvallen

Verhoog conversie

Conversie is een belangrijk onderdeel bij webshop optimalisatie. Bij conversie gaat het om het percentage (ingekochte) bezoekers dat op de website precies doet wat jij wilt. Bijvoorbeeld iets bestellen of een formulier invullen.

Rezomi onderzoekt met Google Analytics hoe deze pagina’s worden bekeken: via welke paden komen bezoekers op deze pagina? Wordt de pagina wel voldoende gevonden in Google? En hoe lang blijven bezoekers op deze pagina? Wij zorgen ervoor dat de conversies in Google worden ingesteld. Hiermee kun je later zien waar je conversies vandaan komen (Google, direct, nieuwsbrief, etc.). Dit levert waardevolle informatie op voor verdere webshop optimalisatie. Ook kun je hiermee zien waar bezoekers afhaken in een verkoop afhandelingsproces. Wij optimaliseren de belangrijkste pagina’s.

Je kunt ook zelf iets doen

1) Analyseer afhaakmomenten.
Tijdens het bestelproces moeten bezoekers vaak meerdere stappen doorlopen. Analyseer waar mensen afhaken en waarom, zodat je het proces verder kunt verbeteren.

2) Help de klant bij problemen.
Maak per pagina een specifieke helppagina. En/of biedt een live chat of ‘call me now’ optie aan. Op deze manier kunnen mensen hun bestelling makkelijk afronden.

3) Benut tijdens en na het bestellen kansen om extra omzet te genereren.
Denk aan zinnen als ‘Kopers van dit product kochten ook’ of ‘Koop er drie en krijg er één gratis’. Ook kun je een klant korting op een volgende bestelling geven.

4) Zet online formulieren effectief in.
Voorkom (of stel het zo lang mogelijk uit) dat mensen te lange formulieren moeten invullen. Bouw daarom de velden slim op. Zet ze naast elkaar in plaats van alleen onder elkaar en maak gebruik van een drop-down menu om fouten te voorkomen. Maak ook gebruik van een bedankpagina nadat iemand een proces afrondt.

Wij maken de webshop Social

Bij webshop optimalisatie is het van belang om te weten dat het deelbaar maken van content steeds belangrijker wordt. Door het sociale web naar je website te halen, kunnen bezoekers gemakkelijk hun mening delen over producten, diensten en het merk. Denk aan Facebook- en Twitterberichten.

Positieve reacties kunnen nieuwe bezoekers verleiden iets te bestellen. Of om een andere door jouw gekozen conversie te verrichten. Een belangrijk onderdeel van website optimalisatie dus.

Wij maken uw website Mobielvriendelijk

Rezomi webdesign ontwerpt een functionele mobielvriendelijke webshop die voldoen aan alle eisen van nu. Ze zijn niet alleen creatief vormgegeven, ze zijn ook heel goed vindbaar op Google. Ze zijn altijd responsive gebouwd en daardoor mobielvriendelijk.

Responsive webdesign is een vorm van ontwerpen en bouwen van websites waarbij rekening wordt gehouden met verschillende soorten apparaten. Voor computers, tablets en smartphones worden geen afzonderlijke websites ontworpen.  Wij zorgen er voor dat jouw website goed toonbaar is op smartphones en tablets. Alles wat je kunt bedenken is mogelijk: van een eenvoudige online visitekaart tot een complexe webshop op maat. Rezomi stelt een website samen op basis van jouw wensen en jouw doelen! Het hebben van een mobielvriendelijke website is tegenwoordig een van de eerste vereisten als je succesvol wil zijn met ondernemen via internet.

Bel dus gerust een keer. Wij zoeken steeds naar actuele en toepasbare oplossingen. Rezomi in Heerlen en Kerkrade, uw webdesigner voor de regio Parkstad. Lees meer over Rezomi in ons interview op de website.

Geplaatst op:

4/2/2019

Gerelateerde artikelen

Bekijk hier nog meer relevante artikelen

De waardering van www.rezomi.nl/webshop bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 10.0/10 gebaseerd op 1 reviews.