Wat is uw doelgroep en wat wil uw doelgroep?

Ondernemen is meer dan een product of dienst aan de man proberen te brengen. Het is heel veel meer. Om een verkooptraject doelgericht en efficiënt op te starten, en daarmee een zo groot mogelijke omzet te realiseren, is het bepalen van uw doelgroep van essentieel belang. Vaak start u met uzelf de vraag te stellen (en uiteraard te beantwoorden) wat precies de doelgroep is en hoe je die doelgroep zo goed mogelijk kunt bedienen. Doelgroepbepaling is dus van het grootste belang  om optimale service te kunnen verlenen aan je klant. Het antwoord op vragen als; “wat is de doelgroep die u wilt bereiken?” en “hoe pakt u deze stap in uw verkoopproces dan precies aan ?”

Doelgroepbepaling is ook het bepalen van welke middelen je inzet om je doelgroep te bereiken. Het bepalen van een doelgroep luistert nauwer dan u op voorhand zou denken. Neem als voorbeeld een mobiele telefoon. Dit apparaat biedt mensen de mogelijkheid contact te hebben met andere mensen, maar tegenwoordig gaat de functie van een telefoon veel verder. Het biedt mogelijkheden uw doelgroep snel en efficiënt te informeren over uw producten of diensten. Het gaat hier dus om de combinatiefunctie van een smartphone: contact met anderen via telefoon of internet!


Uw doelgroep nauwkeurig beschrijven

Elke ondernemer vraagt zich nadrukkelijk af hoe u op de enige juiste wijze in kunt spelen op de behoeften van uw klanten. Dat doet u nadat u uw doelgroep nauwkeurig heeft beschreven. Vervolgens gaat u met marketing aan de slag. En bepaalt u ook de strategie die u gaat gebruiken om zo optimaal mogelijk tegemoet te komen aan de specifieke behoeften van potentiële klanten binnen uw doelgroep.

Neem een fietsenzaak, gespecialiseerd in oude fietsen. U zou kunnen stellen dat iedereen die een oude fiets wil kopen, tot uw doelgroep behoort. Dat is echter een veel te algemene doelgroepbepaling. Dat is het gevolg van het opstellen van slechts één selectiecriterium. De doelgroep wordt te groot. Een aanvullende norm  zou bijvoorbeeld de omschrijving  ‘mensen in de leeftijd variërend van dertig tot vijftig jaar die bewust aan de slag gaan met beweging en gezondheid’ kunnen zijn. Net als bij de smartphone is het dus niet zo dat mensen per se op zoek zijn naar een fiets, maar veel meer naar manieren waarop men in beweging kan komen en manieren waarop aan de gezondheid gewerkt kan worden. Wie op de juiste  manier de doelgroep wil bepalen , verplaatst zich nadrukkelijk in de potentiële klant. En de potentie van de marktomzet. Zo willen steeds meer klanten een website wil die mobielvriendelijk is bijvoorbeeld. En dus zorgt u voor een website die ook echt mobielvriendelijk is.

Waar zoeken uw mogelijke klanten precies naar?

Het bepalen van de doelgroep is dus niet iets wat je zomaar even doet. Bovendien is het uitermate belangrijk omdat je er in een later stadium de marketing en strategie op afstemt. Samenvattend let u bij het bepalen van een doelgroep op zaken als leeftijd, inkomen en burgerlijke staat en vergeet u ook de levensstijl van de klant daarbij zeker niet. Ook brengt u in kaart waar uw klanten precies zitten. Behalve het antwoord op de vraag waar klanten precies naar zoeken, is het ook goed na te denken over de problemen waarmee klanten te maken kunnen hebben. Alleen met het antwoord op die vraag kunt u de behoeften bepalen.

Lees meer over Rezomi in ons interview op de website.


Geplaatst op:

12/5/2018

Gerelateerde artikelen

Bekijk hier nog meer relevante artikelen