Hoe bepaal ik mijn contentstrategie

Steeds meer mensen beginnen de waarde van content in te zien. Je content is in wezen wie je bent, waar je voor staat. Goede content kan ervoor zorgen dat mensen zich binden met jouw diensten, jouw bedrijf of jouw merk. En daarvoor heb je een goede contentstrategie nodig. Zet niet meer (alleen) in op een push-strategie, maar stel een pull-strategie op. Geef je doelgroep een goede reden om je bericht te delen en je product te kopen. Bloggen doe je niet “om te bloggen” je doet het omdat je er iets mee wil bereiken. Een betere vindbaarheid in zoekmachines. Duidelijk maken waar je voor staat. Een connectie opbouwen met je doelgroep. Welkom in de wereld van de CONTENTSTRATEGIE.

Contentstrategie

Veel ondernemers krijgen het Spaans benauwd bij het woord alleen al, en denken: ‘dat is alleen voor schrijvers’! Ben je bang dat het voeren van een contentstrategie inhoudt dat je dagenlang aan je toetsenbord gekluisterd moet bloggen?


Rezomi in Heerlen en Kerkrade laat in dit artikel zien wat contentstrategie precies inhoudt en hoe je deze kan optimaliseren. Wij geven je tips waarmee je direct aan de slag kunt. Ook als je zelf niet van schrijven houdt. Als je jezelf de juiste vragen stelt en deze tips volgt, schrijft je contentstrategie zich praktisch vanzelf.

Het ontstaan van contentmarketing

Het begon in 1891 met een lekke fietsband in Frankrijk. De broers Michelin hadden samen een zaak waar ze fietsen repareerden. De heren Michelin introduceerden de rubberen banden: een uitvinding die ervoor zorgde dat het repareren van een kapot wiel nog maar een fractie van de tijd in beslag nam. Hun onderneming breidde zich uit naar koetswielen en later naar autobanden. Zij liepen echter snel tegen een grens op: eind negentiende eeuw reden er slechts een paar duizend auto’s rond in Frankrijk. De markt was dus al snel verzadigd.
De broers Michelin staken de koppen bijeen en kwamen met een nieuwe strategie. Vanaf 1900 gingen ze zich richten op het uitgeven van reisgidsen en wegenkaarten. In eerste instantie in Frankrijk en later heel Europa en ver daarbuiten. Ze brachten mensen op ideeën.  Het auto-toerisme explodeerde, net als de vraag naar autobanden. De Michelins creëerden een markt voor zichzelf. Ze waren de grondleggers van de contentstrategie, zonder dat ze het zelf doorhadden.

Dit idee kun je op ieder ondernemingsconcept toepassen. Denk daarbij ook eens na over het volgende: focus je niet meer alleen op jouw oorspronkelijke doelgroep klanten, de mensen die gericht bezig zijn met het zoeken naar diensten of producten via Google of andere zoekmachines, maar denk ook eens na over potentiële doelgroepen. Dat zet je aan het denken over meer afzetmogelijkheden en het creëert een markt voor zichzelf. Dat is de basis van contentmarketing. Rezomi kan u hierbij goed helpen om dit te optimaliseren


Onze tips:


- Specialiseer en focus:
Begin met specialiseren. Het leven van een ondernemer wordt een stuk gemakkelijker als je je volledig richt op één ding, één focuspunt. Leg jezelf niet op dat je een complete markt op alle vlakken moet domineren. Ga voor één onderwerp en wordt daar meester in. Kies iets wat je leuk vindt en wat bij je past. De basis van elk goed contentmarketingplan is specifiek zijn. Als je specifiek durft te zijn zul je zien dat je veel sneller een autoriteit wordt.
- Ga niet breed maar vooral diep: Een valkuil waar veel beginnende ondernemers zich vaak in storten: ze hebben de ambitie om iedereen te helpen. Maar je kunt niet iedereen pleasen. Als je blogs over vanalles en nog wat hebt geschreven ontstaat een probleem: de aandacht die je van bezoekers krijgt, is niet gefocust. Laat je blog aantrekkelijk uit zien, denk na over een goed onderwerp en een verleidelijke titel! En ga daarna de diepte in met de inhoud van het blog.
- Geef extra waarde aan informatie: Het gaat dus niet alleen om informatie geven, maar vooral om toegevoegde waarde bóvenop die informatie geven. Hoe kun je nu waarde toevoegen aan informatie? Door bijvoorbeeld een stukje persoonlijkheid te laten zien. Door je ervaringsdeskundigheid in de strijd te gooien. Emotie te tonen. Humor. Mensen raken en ze  geboeid houden. Dat is wat je met je contentstrategie toevoegt.
- Kijk niet te veel naar je concurrentie: Kijk uit dat je blik niet te vaak afdwaalt in de richting van je concurrentie. Als je te veel naar andere mensen kijkt, vertroebelen je gedachten. Enerzijds wil je doen wat jij graag wilt doen, maar anderzijds wil je ook doen wat de concurrent doet en hebben wat de concurrent heeft. Je wilt niet achterliggen. Het risico is dat je jezelf en jouw doel uit het oog verliest. Dat je zoveel wilt doen dat je niet meer weet waar je moet beginnen. Blijf bij jezelf.
- Besteed het schrijven uit of wees creatief: Houd je zelf totaal niet van schrijven? Of heb je geen tijd om lange blogs te schrijven? Er zijn genoeg andere manieren om aan boeiende content voor op je website te komen. Neem bijvoorbeeld interviews af bij mensen die jou boeien. Laat je zelf interviewen. Vraag gastbloggers een stukje te schrijven of besteed het schrijven uit aan freelance tekstschrijvers.
- Denk eens na over videocontent:  In Nederland werken nog steeds relatief weinig mensen met video. Dan hebben wij het over persoonlijke video’s waarbij je achter je product vandaan durft te komen, je persoonlijkheid laat zien en je publiek direct aanspreekt. Het is ook niet niks: een camera op je gezicht richten en het resultaat uploaden op het www. Er zijn maar weinig mensen die dat durven. Iedereen heeft het over video, maar bijna niemand pakt die camera of telefoon op en doet het. Des te meer reden om je over die angst heen te zetten! Video is de manier om op te vallen, je verhaal te delen en een voorsprong te behalen. We moeten af van het idee dat alles maar perfect en gepolijst moet zijn. Maak je niet druk om een verspreking in de tekst of een verdwaalde wasmand in de hoek. Dat maakt je menselijk, toegankelijk en leuk. Maak gebruik van FaceBook Live of YouTube om jouw video te promoten

Samengevat:

Als je dicht bij jezelf blijft, weet waarom je doet wat je doet en durft te specialiseren en focussen op één ding. Dan heb je al een solide basis voor je contentstrategie. Uitvinden waar je doelgroep naar op zoek is en wat hun probleem is, is de volgende stap. Vervolgens kun je hier op in gaan spelen door je mobielvriendelijke website in te richten met content en te vullen met kwalitatief hoogwaardige blogs. Vind je doelgroep op social media. Bedien ze op de platformen waar ze graag gebruik van maken, met content die speciaal voor dat platform geselecteerd en vormgegeven is. Val op tussen de concurrentie en toon ballen en persoonlijkheid door in te springen op de vraag naar videocontent. Je zult zien dat een heldere contentstrategie je pad flink zal verlichten.

Kijk ook eens op onze website wat Rezomi voor je kan betekenen. Wij gaan graag met je in gesprek!

Geplaatst op:

4/27/2020

Gerelateerde artikelen

Bekijk hier nog meer relevante artikelen